15 Yıl 3600 Gün Kıdem Tazminatı Alan İşsizlik Maaşı Alabilir Mi?

5 (100%) 1 vote

İşveren tarafından işten çıkarılan çalışanların faydalanabildiği bir hak olan işsizlik maaşı, çoğu kişi için oldukça önemli bir ödenek. Öte yandan herkes bu haktan faydalanamıyor. Bazı özel durumlarla ilgili olarak da kafalar karışıyor. Örneğin, nu noktada karşımıza çıkan en önemli sorulardan biri şu: 15 yıl ve 3600 günle işten ayrılanlar ile emekli olanlara işsizlik maaşı bağlanır mı? Şöyle ki, 15 yıl ve 3600 gün şartlarını taşıyan bir işçi, işten kendi isteğiyle ayrılsa dahi kıdem tazminatı alma hakkına sahip oluyor. Emekliye ayrılan bir işçi de kıdem tazminatı alma hakkına sahip oluyor. Peki, her iki durumdaki işçiler de işten ayrıldıkları için işsizlik maaşı alabiliyor mu? İşte bu sorunun cevabı önemli: Emeklilik nedeniyle veya yaş şartı dışındaki emeklilik şartlarının yerine gelmiş olması sonucunda işten ayrılan kişiler işveren tarafından emeklilik, toplu ödeme ya da emeklilik için yaş dışında diğer şartların tamamlanması gibi nedenlerle işten ayrılmış olarak gösterilebiliyor. Bu şekilde işten ayrılmış gösterildikleri için de bu kişilerin işsizlik maaşı alması söz konusu olamıyor. Ancak işçi ile işveren arasında bir anlaşma yapabiliyor ve işveren işten ayrılma nedenini işsizlik ödeneği almasını sağlayacak şekilde gösterebiliyor. Böyle durumlarda da işsizlik maaşı alınması söz konusu olabilir.

15 Yıl 3600 Gün Şartı ile Kıdem Tazminatı Nasıl Hak Edilir?

Bilindiği gibi yaş, prim günü ve yılını tamamlayarak yaşlılık aylığı almaya hak kazananlar, çalıştıkları işyerinden sigortalılık sürelerini doldurdukları ayrılabiliyorlar. Ancak sigortadan bir yazı almaları gerekiyor. Bu kişiler aynı zamanda kıdem tazminat almaya da hak kazanabiliyorlar. Kıdem tazminatı hakkının, yaş şartını henüz sağlamamış fakat prim günü ve yılını tamamlayan kişilere de sunulmuş olan bir hak olduğunu hatırlatalım. Bu haktan yararlanılması ise işe giriş tarihine bağlı oluyor. İlk şart kişinin 18 yaşını doldurmuş olmak… Bir başka şart ise kişinin ilk kez sigortalı 08.09.1999 tarihinden önce öncesi olması… 15 yıl sigortalılık süresini tamamlayan, toplam sigorta prim günü 3600 gün olan kişiler kıdem tazminatını alarak işinden ayrılabiliyor. Aynı zamanda bu süreyi aynı işyerinde tamamlama zorunluluğu da bulunmuyor.

Burada bir noktanın daha altını çizelim: 15 yıl 3600 gün şartıyla kıdem tazminatı alarak iş sözleşmesi feshedilen sigortalı çalışanlar için ihbar süresi şartı da yok.

İşsizlik Maaşı Hangi Durumlarda Alınabilir?

İşsizlik maaşı almanın şartları nelerdir? Herkes işsizlik maaşına başvurabilir mi ya da her başvuran işsizlik maaşı alabilir mi? Bu soruların cevapları özellikle işten çıkarılan veya kendi isteğiyle işten çıkan kişiler için oldukça önem arz ediyor. İşsizlik maaşının bağlanabilmesinin elbette için bazı şartları var.

Her şeyden önemlisi işçi kendi isteğiyle işten ayrılıyorsa, haklı bir sebebi olmalı. Böyle bir durumda işsizlik maaşına başvurulabiliyor. Bir başka şart ise işçinin herhangi bir kusuru olmadığı halde işten çıkarılması… İşveren tarafından işten çıkarılanlar işsizlik maaşı için başvuruda bulunabiliyor. Fakat yine de bu tek başına yeterli olmuyor. İşçinin işten çıkarıldığı tarihten önceki 3 yıl boyunca, en az 600 sigorta prim gününü doldurmuş olması gerekiyor. Son 120 gündür bir işyerinde çalışıyor olması da bir başka şart! Bu şartlar oluşmuşsa işçi bulunduğu statüye göre 10 aya kadar işsizlik maaşından faydalanabiliyor. İşsizlik ödenekleri kişilerin ödenen sigorta prim miktarlarına göre de değişiyor. Kişiye işsizlik maaşının bağlanabilmesi için iş sözleşmesinin feshi itibariyle 30 gün içerisinde İşkur’a gidilmesi gerekiyor.

Başvuru sürecinin internetin kolaylıklarından faydalanarak kısaltılması da mümkün… İşkur’a gidemeyecek olanlar İşkur’un resmi web sitesi olan ‘www.iskur.gov.tr’ üzerinden online olarak işsizlik maaşı başvurusunda bulunabiliyorlar.

Bir önceki yazımız olan Anlaşmalı Boşanma Ne Kadar Sürer? başlıklı makalemizi de okumanızı öneririz.