Anlaşmalı Boşanma Şartları Nelerdir?

anlaşmalı boşanma şartları nelerdir

Aile Hukuku kapsamında görülen boşanma davalarında boşanma avukatlarının rolü oldukça önemli. İyi bir boşanma avukatıyla süreç çok daha kısa ve sorunsuz bir şekilde ilerleyebiliyor. Bilindiği gibi en sık görülen dava türlerinden olan boşanma davaları anlaşmalı boşanma ve çekişmeli boşanma olmak üzere ikiye ayrılıyor. Evlilik birliğini devam ettirmek istemeyen çiftlerin anlaşmalı olarak boşanabilmeleri içinse bazı şartların yerine gelmesi gerekiyor. Anlaşma boşanma şartları neler? Boşanma sürecinin çekişmeli boşanmaya dönüşmemesi için nelere dikkat etmek gerekmektedir? Aradığınız cevapları yazımızda bulabilirsiniz.

Günümüzde boşanmak isteyen pek çok çift bu sıkıntılı sürecin bir an önce nihayete ermesini istiyor. Ancak müşterek çocuğun velayetibakım masraflarınafaka talep edilmesi, boşanma tazminatı gibi konular çoğu zaman sürecin anlaşmalı boşanma şeklinde ilerlemesinin önünde engel teşkil edebiliyor. Bu tür engelleri ortadan kaldırmaksa mümkün… Anlaşmalı boşanmanın gerçekleşebilmesi için bazı şartları yerine getirmek yeterli oluyor. Bu şartlar Türk Medeni Kanunu’nun 166. maddesince düzenlenmiş durumda. Maddeye göre anlaşmalı boşanabilmek için çiftler tarafından yerine getirilmesi gereken şartlar ise şunlar:

1. Anlaşmalı olarak boşanabilmek için öncelikle evlilik birliğinin en az bir yıl sürmüş olması şartı aranıyor. Eğer bir yıldan az süren bir evlilik söz konusuysa anlaşmalı boşanmayı hayal etmeyin.
  2. Eşlerin Aile Mahkemesi’ne birlikte başvurmaları ya da bir eşin diğer eş tarafından açılan davayı kabul etmesi gerekiyor. Eğer eşlerden biri açılan davayı kabul etmezse anlaşmalı boşanma sürecinin işlemesi söz konusu olmuyor.
  3. Anlaşmalı boşanma davasının görülebilmesi için hâkimin iki tarafı da bizzat dinlemesi gerekiyor. Davaya bakan hâkim tarafların özgür iradeleriyle boşanmayı istediklerine kanaat getirirse dava anlaşmalı olarak görülerek kısa sürede sonuca bağlanabiliyor.
  4. Boşanmak isteyen çiftlerin dava öncesinde hem mali konularda hem de varsa müşterek çocuğun velayeti konusunda aralarında anlaşmış olmaları da oldukça önemli. Eğer anlaşma sağlanabilmişse, bunu hazırlanan boşanma protokolünde belirterek davanın sürecinin anlaşmalı boşanma olarak yürütülmesi sağlanabiliyor.
  5. Tarafların mal paylaşımı konusunda önceden uzlaşmış olmaları gerekiyor.
  6. Tarafların ev eşyalarının paylaşımı konusunda önceden anlaşmış olmaları gerekiyor. Ev eşyalarının kimde kalacağı konusunda net olunmalı ve hazırlanan anlaşma protokolünde bu açıkça ifade edilmeli. Protokolde tek tek bütün eşyaların beyan edilmesi gerekmiyor, eşlerin eşyaları aralarında paylaştıklarını beyan etmeleri yeterli. Dikkat edilmesi gereken nokta, konuda bir netlik sağlanmış olunması. Küçücük bir eşya için bile uzlaşma sağlanamıyorsa dava süreci çekişmeli boşanma davasına dönüşebiliyor.
  7. En hassas konulardan biri nafaka konusu… Boşanma davalarının içinde belirlenebilen nafaka türü ve miktarı, boşanma davası sonuçlandıktan sonra eşlerden birinin talebi üzerine yeniden dava açılarak belirlenebiliyor. Nafakanın farklı türleri olduğundan eşlerin anlaşmalı boşanabilmeleri için nafaka türü ve miktarı konusunda önceden anlaşmış olmaları dava süreci açısından oldukça önemli.
  8. Eşlerin birbirilerinden maddi ve manevi tazminat talep etmediklerinin beyan edilmesi gerekiyor. Eğer taraflardan biri tazminat talebinde bulunuyorsa bu konuda da arada anlaşılmış olması ve miktarın belirlenerek anlaşma protokolünde belirtilmesi gerekiyor.

Tüm bu şartlar yerine getirilmişse çiftler anlaşmalı boşanma davası için Aile Mahkemesi’ne başvuruda bulunabiliyorlar.

Anlaşmalı Boşanma Nasıl Çekişmeli Boşanmaya Dönebilir?

Kimi zaman anlaşmalı boşanma talebiyle mahkemeye başvuran çiftler, süreç içerisinde yaşadıkları problemler nedeniyle kendilerini çekişmeli boşanma sürecinin içinde bulabiliyorlar. Örneğin, çiftlerden biri duruşmaya gelmezse dava çekişmeli boşanmaya dönüyor. Anlaşmalı boşanmaların en önemli şartlarından biri her iki tarafın da duruşma gününde ve saatinde orada bulunması. Bunun yanı sıra iki taraf da duruşmaya gelmiş olmasına rağmen eşlerden biri o anda boşanmak istemediğini beyan ederse süreç çekişmeli boşanma olarak devam ediyor.

Anlaşmalı Boşanma Sonrası Velayet Davası

Boşanma davalarının en önemli gündem maddelerini varsa müşterek çocuklar oluşturuyor. Dava sürecinin anlaşmalı olarak gerçekleştirilememesinin en temel sebeplerinden biri de yine müşterek çocuklar oluyor. Ancak, eşler anlaşmalı boşanma davası sonuçlandıktan sonra da her zaman velayet davası açabilme hakkına sahipler. Öte yandan eşler kendileri için nafaka talebinde bulunmayabiliyorlar. Fakat müşterek çocukları için daha sonra yeniden dava açarak nafaka talebinde bulunabiliyorlar.

Bir önceki yazımız olan Nafaka Çeşitleri Nelerdir? başlıklı makalemizi de okumanızı öneririz.