Değer Kaybı Davası

değer kaybı davası nedir

Genellikle yaşanan trafik kazalarının neticesinde araçlar hasara uğramakta bunun neticesinde de değer kaybına uğramaktadırlar. Araç değer kaybına yönelik olarak dava açılmasının temel sebebi hasar gören araçta gerçekleştirilen tamir onarım işlemleri nedeniyle meydana gelen hasarların kazaya sebep olanlardan tanzim edilmek istenmesidir. Zira araç ne kadar iyi onarılırsa olursa olsun artık araç piyasasında ikinci el araç sınıfında konumlandırılacaktır. Bu da araç sahibinin aracını elden çıkarmak istediğinde değerinden daha düşük bir fiyatla satışa sunabilecek olması anlamına gelmekte ve kişiyi maddi açıdan kayba uğratarak mağdur konumuna getirmektedir. Peki, araç değer kaybı davası açıldığında hangi hasarlara yönelik maddi talepte bulunabilir?

• Yaşanan bir trafik kazası sonucunda araçta gelen her türü hasar aracın değer kaybına uğramasına sebep olduğundan her hasar için maddi talepte bulunulabilir. Araçta oluşan hasarları trafik sigortasıkarşılayabilmektedir.
  • Hasara uğrayan aracın sahibi eğer aracı çalıştıramıyorsa araçtan faydalanamadığı süreçteki ulaşım ve araç kiralama masraflarını da tanzim etme talebinde bulunabilmektedir.
  • Bunlarla birlikte, yaşanan trafik kazasının ardından aracında hasar meydana gelen araç sahibi sigorta şirketine ve kazada kusurlu olan diğer araç sürücüsüne dava açabildiği gibi Sigorta Tahkim Komisyonu’na da başvuruda bulunabilmektedir. Burada bir noktaya daha dikkat çekmekte fayda vardır; 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanunu’nun 97. maddesinde yapılan değişikliğe göre dava açmadan önce sigorta şirketine başvuru yapılması şartı getirilmiştir. Eğer bu başvuru yapılmazsa dava usulen reddedilir.

Araç Değer Kaybı Tazminat Davası Şartları Nelerdir?

Araç değer kaybı davası açılabilmesi için bir takım şartların yerine getirilmesi de gerekmektedir. O şartlar ise şunlardır:

1. Kaza sonrası araçta hasar meydana gelen kısımda daha önce bir değişim veya onarım işlemi yapılmamış olmalıdır.
  2. Sigorta şirketine yapılacak başvurunun iki yıl içerisinde yapılması gerekmektedir. Aksi takdirde dava açılamamaktadır.

Bu şartlar yerine getirildiği takdirde araç değer kaybına yönelik olarak tazminat davası açılabilmektedir. Ayrıca, değer kaybı açısından sigorta teminatı altında olmayan durumlar da söz konusu olmaktadır. Sigorta teminatı dışında kalan durumlar şunlardır:

1. Ufak bir onarım ile giderilebilecek hasarlar sigorta teminatı kapsamında yer almamaktadır. Bunlara lastik, hava yastığı, jant, kaporta, plastik aksam, cam, mekanik, elektronik hasarlar gibi hasar türleri örnek olarak verilebilir.
    2. Aracın ana iskeletinde hasar meydana gelmemişse, yalnızca vidalı parçalarda meydana gelen bir hasar durumu söz konusuysa sigorta şirketi açısından bir bağlayıcılık olmayacaktır.
    3. Aracın kaza anındaki piyasa değerinin yüzde 25’ini aşan bir değer kaybı yaşanmışsa, bu orandaki bir değer kaybı da sigorta teminatı kapsamında yer almamaktadır.
    4. Trafik kazasının meydana gelmesinin ardından kazanın ihbarına kadar geçen sürede aracın mülkiyeti değişirse sigorta teminatı söz konusu olmaz.
    5. Çekme ve hurda belgeli araçlarla kısa süreli kiralık araçlar da sigorta kapsamı teminatına girmemektedir.

Değer Kaybı Davası Nereye Açılır?

Araç değer kaybına yönelik dava açılmak istendiğinde farklı mahkemeler devreye girebilmektedir. Örneğin, eğer maddi hasarının tanzimi sigorta şirketinden talep edilecekse değer kaybı davasının Aliye Ticaret Mahkemesine açılması gerekmektedir. Bunun dışında dava için Asliye Hukuk Mahkemesine başvurmak gerekmektedir.

Araç Değer Kaybı İçin Gerekli Belgeler

Araç değer kaybının tespit edilmesi ve dava açılabilmesi için bazı belgelere gerek duyulmaktadır. Gerekli olan belgeler ise şunlardır:

1. Araç ruhsatının fotokopisi
  2. Sürücü belgesinin fotokopisi
  3. Kaza tespit tutanağı
  4. Alkol raporu
  5. Yaşanan kazaya ve kaza sonrasında gerçekleştirilen onarım işlemlerine dair fotoğraflar

Araç değer kaybın nasıl hesapladığına gelecek olursak; belli başlı unsurlar bu konuda önem taşımaktadır. Aracın markası ve modeli, üretim tarihi, aracın trafiğe çıktığı tarih, aracın kilometresi ve muadillerinin ikinci el piyasasındaki değeri, aracın hasar geçmişi gibi unsurlar dikkate alındıktan sonra uğranan değer kaybı hesaplanmaktadır.

Araç değer kaybı belirlenirken sigorta ekspertizi de devreye girerek bir rapor hazırlamaktadır. Zira davayı gören mahkemeler bilirkişi raporu yani ekspertiz incelemesi talebinde bulunabilmektedir. Bu nedenle de ekspertiz raporu dava sürecinde önem taşımaktadır. Yaşanan kazada araçtaki değer kaybı, hasarın büyüklüğüne, araçta gerçekleştirilen tamiratın büyüklüğüne ve işçilik kalitesine göre de doğru orantılı olarak değişebilmektedir. Değer tespitinin yapılabilmesi ve tazminat davasının açılabilmesi için karşı tarafın kazada kusurlu olması, kazadan sonra araçta onarımı gerçekleştirilen tüm parçaların ise kazadan önce muhakkak orijinal olması gerekmektedir. Öte yandan bazı araç parçaları değer kaybına dahil değildir. Bu parçalar ise farlar, silecekler, camlar, stoplar, tamponlar ve jantlardır.

Kimler Araç Değer Kaybı Davası Açabilir?

Araç değer kaybı söz konusu olduğunda hatalı olan yani kazaya sebep olan taraf böyle bir talepte bulunamaz. Kazaya sebebiyet veren sürücüye karşı açılan bir dava türü olduğu için ancak kusursuz olan ve aracı hasara uğrayan taraf, dava açma hakkına sahiptir. Bu tip davalarda da bir zaman aşımı durumu söz konusu olduğu gözden kaçırılmamalıdır. Araç değer kaybı davası açma süresi 2 yıldır. Kazanın olduğu tarihten itibaren 2 yıl içerisinde dava açılmazsa hasar gören araç sahibi bu hakkını kaybeder.

Araç Değer Kaybı Davası Dilekçesi

Araç değer kaybı davası açılabilmesi için ilgili mahkemeye bir dilekçeyle başvurmak gerekmektedir. Dava dilekçesinde hangi mahkemeye başvurulduğu yazılmalıdır. Davacının veya varsa davacı vekilinin, davalının ve varsa davalı vekilinin açık kimlik belgeleri, davanın konusu, tüm açıklamalar ve davanın gerekçeleri, yaşanan trafik kazanın açık bir özeti, aracın plakası, markası ve modeli, belirtilmelidir. Kazanın delilleri yani varsa kazanın fotoğrafları da dava dilekçesine eklenmelidir.

Bir önceki yazımız olan Nafaka Türleri Nelerdir? başlıklı makalemizi de okumanızı öneririz.