Maaşını Alamayan İşçi Nereye Başvurmalı?

maaşını alamayan işçi nereye başvurmalı

İş Kanununa göre temel bazı işçi hakları bulunuyor ve bu haklar arasında maaş alma hakkı ilk sırada yer alıyor. İşçi ve işveren ilişkilerinin düzenlemesini sağlayan İş Hukuku kapsamında işçi hakları ön plana çıkıyor. İş Hukuku avukatları ağırlıklı olarak işçilerin hak kaybına uğramaması adına gerekli hukuki takibi yapıyor ve işverenle olan ilişkilerde etkili bir rol üstleniyor. Çetinkaya Hukuk da iş davalarınızda size en iyi hizmeti sunarak işveren ve işçi arasında yaşanması olası haksızlıkların önüne geçilmesine yardımcı oluyor.

Pek çok farklı konuda açılabilen iş davalarında öne çıkanlar daha çok alacak konuları oluyor. Kıdem tazminatı, ihbar tazminatı gibi alınamayan haklar nedeniyle görülen pek çok iş davası var. Bilindiği gibi işçi hakları arasında olan maaş alma hakkı çalışan herkesin en temel hakkı. Herkes emeğinin karşılığında bir ücret alıyor. Bu ücret ve ödenme koşulları da işçi ile işveren arasında yapılan iş sözleşmesinde belirlenmiş oluyor. Peki, maaşını alamayan işçi nereye başvurmalı? İşte, bu sık sorulan sorulardan biri olarak karşımıza çıkıyor.

İş Kanununa göre maaşını alamayan veya işveren tarafından maaşı geciktirilen işçilerin bir takım hakları var. İlk olarak şu noktanın altını çizelim: Maaşının zamanında ödenmemesi İş Kanunu açısından iş sözleşmesinin haklı feshine neden oluyor. Hem yapılan iş sözleşmesi gereği hem de İş Kanununa göre işverenin işçinin maaşını 20 günden fazla geciktirmeye hakkı yok. Eğer işçi maaşını alamıyorsa, kendi isteğiyle çalıştığı kurudan ayrılma hakkına sahip oluyor, üstelik kıdem tazminatı ilk sırada olmak üzere bütün haklarını da alarak. Uygulama bununla da sınırlı kalmıyor, zamanında ödenmeyen maaş için en yüksek mevduat faiz oranı uygulanıyor.

Maaşı Ödenmeyen İşçi Neler Yapabilir?

Bir işçi maaşını alamıyorsa ya da geç alıyorsa ilk olarak gerçekten ne istediğine karar vermeli; işinden ayrılmak mı istiyor yoksa işine devam etmekten yana bir tercih mi kullanıyor? İşte bu nokta sürecin gidişatı için çok önemli. Maaşını alamayan işçi iki maddeyi uygulayabilir. Bunlardan ilki, iş sözleşmesini sözleşme şartlarına uygun olarak feshedilmesidir. Diğeri ise yine İş Kanunu gereğince işçi işini yapmayabiliyor. Ancak buradan iş yerine gitmemek anlaşılmamalı. Yani işçi iş yapmama hakkını evinde oturarak kullanamıyor. Bu uygulamada işçi her sabah aynı saatte işinin başında oluyor ancak görevini yerine getirmiyor. Böyle bir durumda işverenin çalışanı işten çıkarma ya da işçi hakkında yasal mercilere şikâyette bulunma hakkı bulunmuyor. İşçi bu hakkını işverenden maaşını alana kadar kullanabiliyor.

Burada dikkat çekilmesi gereken bir başka detay ise işten kendi isteğiyle ayrılmayı talep eden işçilerle ilgili… Eğer bir işçi maaşı ödenmediği veya maaş ödemesi işveren tarafından sürekli geciktirildiği için işinden ayrılmak istiyorsa iş sözleşmesini feshetmeden önce işverene ihtarname göndermeli ve ihtarname süresini de beklemeli. İhtarname süresi boyunca işveren maaşı yine de ödemezse, iş sözleşmesi noteraracılığıyla feshedilmeli. Süreç bu şekilde işlerse işçinin haklı olarak işten çıkması da mümkün oluyor. Devreye noter gireceği için daha önce ödenmeyen maaşlar da noter tarafından talep ediliyor.

Tüm bunlara rağmen işveren hala işçinin haklarını vermiyorsa devreye arabulucu girebiliyor. /b>Arabuluculuk yöntemiyle de sorun çözüme kavuşmuyorsa işçi işverene dava açabiliyor.

Dürüstlük Kurallarına Uygunluk

Maaşı ödenmeyen bir işçinin iş sözleşmesini feshetme hakkı bulunsa da bu hakkın ne şekilde kullanıldığı da ayrıca önemli bir konu. İş sözleşmesinin feshedilmesi için belirenmiş bir süre yok elbette ancak burada dürüstlük kurallarına uygun davranmak gerekiyor. Her ne olursa olsun haklar söz konusu olduğunda kişinin kendi vicdan rahatlığı adına dürüst olması oldukça önemli. Bununla birlikte, hukuku yanıltmamak ve adaletin en iyi şekilde tecil etmesini sağlamak adına da dürüstlüğü elden bırakmamak gerekiyor. Bu bağlamda eğer bir işçi uzun yıllardır çalıştığı kurumdan maaşını aksamadan ve gününde düzenli olarak alıyorsa ve maaşın ödenmesinde yalnızca bir kereliğine 2-3 gün gibi bir süre gecikme yaşandıysa, bu durumda iş sözleşmesini feshetmek dürüstlük kuralları içerisinde yer almıyor. Diğer yandan, bunun mahkeme sürecinde hâkim tarafından da dikkate alınacak bir konu olduğunu belirtmekte fayda var. İşçinin işverene ihtarname çekmeden önce mutlaka bir iş hukuku avukatına danışması gerekiyor.

İşçiler İçin Bazı Öneriler

Maaşı ödenmeyen ve geciktirilerek ödenen işçilerin neler yapabileceğini ve sürecin nasıl işleyeceğini anlattık. Bunlara ek olarak bilinmesi gereken bazı faydalı bilgiler de var. Örneğin, işçinin işverene çekeceği ihtarnamede maaşı ödenmediği için işten ayrılmak istediğini ya da işyerindeki görevini yerine getirmeyeceğini belirtmesi gerekiyor. Aynı zamanda işçinin maaşını belli bir banka aracılığıyla veya makbuz karşılığında alıyor olması da önemli. Aksi bir durumda, kötü niyetli bir işveren işçiye maaş ödediğini farklı şekillerde ispat etme yoluna gidebilir. Bu süre zarfında işçinin maaş aldığına dair başta bordro olmak üzere hiçbir belgeye imza atmaması gerekiyor.

Maaş Alamayan İşçinin Hakları neler?

Maaşını alamayan işçilerin hangi haklara sahip olduklarını maddeleyecek olursak şöyle:

• İşçi eğer maaşını 20 gündür alamıyorsa bu süreden sonra iş yapmama hakkına sahiptir.
  • İşçinin iş yapmaması işveren tarafından grev olarak nitelendirilemiyor.
  • Maaşını 20 gündür alamayan veya maaşı geciktirilen işçi kendi isteği iş sözleşmesini tek taraflı olarak sonlandırabiliyor.
  • İşçi işten ayrılırken kıdem tazminatı hakkını alabiliyor ancak ihbar tazminatı için aynı durum söz konusu değil.
  • İşveren, işçiyi çıkaramıyor ve işten çıkması için baskı yapamaz.
  • İşverenin gününde ödemediği her maaş için mevduata uygulanan en yüksek faiz uygulanıyor.
  • İşçi geriye dönük 5 yıllık süre için ücretlerini talep edebiliyor.

Bir önceki yazımız olan İş Yerinden Tazminat Almanın Yolları Nelerdir? başlıklı makalemizi de okumanızı öneririz.