İhbar Tazminatı Şartları Nelerdir?

ihbar tazminatı şartları nelerdir

Özellikle işçilerin en çok merak ettiği sorulardan olan ihbar tazminatı nedir, ihbar tazminatı nasıl alınır, ihbar tazminatı şartları nelerdir gibi sorulara cevap bulmak gerekmektedir. İşçi ve işverenler arasında olan ve işçinin haklarının korunması adına büyük bir önem taşıyan tazminatlardan birisi ihbar tazminatıdır.

İşçi ve işveren arasında en büyük anlaşmazlık konularından birisi hiç şüphesiz ki ihbar tazminatı durumudur. İşveren ve işçinin bilmesi gereken en önemli konulardan birisi bu konudur. İhbar tazminatı işçinin işten haber verilmeden veya ihbar süresi bitiminden önce işveren tarafından işçiye ödenmek zorunda olan tutardır. Bu durum tam tersi için de geçerlidir. İşçi kanununda belirtilen süreler içerisinde haber vermeden işin bırakılması halinde işverene ihbar tazminatı ödemek zorunda kalmaktadır. İhbar tazminatında amaç, çalışanın ya da işverenin işi bırakma ya da işten çıkarma niyetlerini makul bir sürede karşı tarafa bildirmelerini sağlamaktır.

İhbar Sürelerinin Belirlenmesi

İş sözleşmeleri;

• İşi altı aydan daha az sürmüş olan işçi için, karşı tarafa bildirim yapılmasından başlayarak 2 hafta sonra,
  • İşi altı aydan bir buçuk yıla kadar sürmüş olan işçi için, bildirimin diğer tarafa yapılmasından başlayarak dört hafta sonra,
  • İşi bir buçuk yıldan üç yıla kadar sürmüş olan işçi için, karşı tarafa bildirim yapılmasından başlayarak altı hafta sonra,
  • İşi üç yıldan fazla sürmüş işçi için, bildirim yapılmasından başlayarak sekiz hafta sonra feshedilmiş sayılır.

İş sözleşmesini belirlenen bildirim sürelerine uymadan fesih eden taraf, söz konusu sürenin ücretini ihbar tazminatı olarak karşı tarafa ödemek ile yükümlüdür. Bildirim süreleri bölünemez, kısmen uygulanamaz. Böylesi bir uygulama halinde, tüm bildirim süresi esas alınarak ihbar tazminatı ödenmesi gerekecektir.

MUTLAKA OKUMALISIN  Mal Ayrılığı Sözleşmesi Nasıl Yapılır?

İhbar Tazminatı Alabilmek İçin Gerekenler

İşçi ya da işveren arasında iş akdinin son verilmesinin bildirimi üzerinden bir anlaşmazlık halinde yapılacak olan ihbar tazminatı şartları nelerdir ve nasıl olmalıdır gibi sorular oldukça fazla merak edilen sorular olmaktadır.

4857 sayılı iş kanununun 17. Maddesi gereğince iş sözleşmeleri fesih edilmeden önce diğer tarafa yazılı olarak bildirilmesi gerekmektedir. Buna göre 6 aya kadar süren çalışmalarda 2 hafta, 6 ay ile 1,5 yıl arası süren çalışmalarda 4 hafta, 1,5 yıl ile 3 yıl arası süren çalışmalarda 6 hafta, 3 yıldan uzun süren çalışmalarda ise 8 hafta bildirim süresi uygulanmaktadır. Yani bu uygulanan sürelerden önce iş sözleşmesinin fesih edileceği karşı tarafa yazılı olarak bildirilmelidir. Aksi halde ihbar tazminatı ödenmesi zorunludur.

İşçinin davranışları, performans, işin işverenin veya işyerinin gereklerine veya herhangi başka neden ile iş sözleşmesini fesih etmek isteyen taraf, sözleşmenin fesih edileceğini bu sürelere bağlı olarak karşı tarafa bildirmekle yükümlüdür. Bunun aksi durumunda ihbar tazminatı öder.

Öte yandan iş sözleşmelerinin işveren tarafından deneme süresi içinde veya 4857/25 ile belirtilen esaslar içerisinde feshi halinde işçiye herhangi bir ihbar tazminatı ödenmez. İş sözleşmesinin işçi tarafından haklı nedenler ile feshi durumunda yine aynı bildirim süreleri geçerli olup, haksız bir nedenden dolayı sözleşmenin feshi durumunda ise işverenin ihbar tazminatı hakkı doğabilir.

Tazminatın Hesaplanması

İhbar tazminatı, işçinin hizmet süresine bakılarak hesaplanır. İş Kanunu’na göre ihbar tazminatının hesaplanmasında esas alınacak süreler işçinin işi sürdürme zamanına göre değişebilir. İhbar süresi tespit edildikten sonra bu süreye karşılık gelen aylık brüt gelir giydirilmiş aylık brüt ücret üzerinden hesaplanır. Gelir vergisi ve damga vergisi kesintileri yapılır.

Aylık maaşı 3000 lira olan bir işçinin 6 aylık çalışması ile 3 yıldan fazla bir sürede çalışması arasında farklı bir ihbar tazminatı hakkı bulunmaktadır. Günlüğü 100 liraya gelen işçinin haftalığı 700 liraya gelmektedir. 3 yıldan daha fazla çalışmış olan kişinin 8 haftalık ihbar tazminatı hakkı bulunur. Bu iki rakam çarpıldığında da 5600 lira gibi bir brüt ücret ortaya çıkar. Ancak damga vergisi ve gelir vergisi kesintileri de bu ücret üzerinden yapıldığı için, işçi bu paranın bir kısmına vergiye ödemek durumda kalır.

MUTLAKA OKUMALISIN  Ceza Avukatı Nedir?

İşçinin, kendi isteği ile işten ayrılması ihbar tazminatı hakkını doğurmamaktadır. Sağlık kuralları, işin durması ya da çeşitli sebepler ile işyerindeki ahlak kurallarına aykırılık dışında işverene belirtilmiş olan süre zarfında bildirim yapmak zorundadır.