Kıdem Tazminatı Nedir?

İlk olarak kıdem tazminatı nedir sorusunun cevabı ile başlayalım. İş Kanununun güvencesi altında çalışan işçiler, aşağı bölümde sizlere anlatacağımız koşulları karşılamasıyla birlikte işten çıkmaları durumunda, işverenin işçiye ödemekle yükümlü olduğu tazminat türüne kıdem tazminatı denir.

Kıdem Tazminatı Nasıl Hak edilir?

Kıdem tazminatını kimler alabilir ve kıdem tazminatı nasıl hak edilir sorusunun cevabı bir takım şartların olduğunu gösteriyor. İşte kıdem tazminatı almak için gereken şartlar;

1- Çalışanın İş Kanunu güvencesinde çalışan bir işçi sınıfında olması,

2- İş akdinin belli sebeplerle bitmesi,

3- Çalışanın 1 senedir fiilen çalışmış olması,

4- Çalışanın belli olmayan süreli iş akdi ile çalışıyor olması gerekir. Diğer bir deyişle işçi belirli bir süre sözleşme ile çalışıyorsa, sürenin bitiminde kıdem tazminatı almak için hak elde edemez. Fakat, çalışan ile sürekli arka arkaya belli bir süreli sözleşme yapılıyorsa bu olay Yargıtay tarafından belirsiz süreli sözleşme olarak görülecektir.

Çalışan 1 Sene Boyunca Sigortalı mı Olmalıdır?

Tabii ki de hayır, sigortalılık durumu kıdem tazminatının var olduğu süre boyunca hesaba dahil edilmez. Çalışanın fiili olarak çalıştığı süre baz alınmaktadır. Bu zamanın hesap içine, deneme süresi dahil olur fakat bu döneme çıraklık süresi, ücretsiz izin süresi, tutukluluk-hükümlülükte geçen zamanlar dahil edilmez.

Kıdem Tazminatı Nasıl Hesaplanır?

Kıdem tazminatında esas olarak alınan para çalışanın brüt ücreti olmaktadır. Brüt ücretin ne kadar olduğu da maaş bordroları üzerinde yazar ve buradan tespit edilebilir. Ayrıca bordroya yansımayan rutin ek ödemeler, ikramiyeler varsa, bu ödemelerde brüt ücrete dahil edilmektedir. Aylık brüt ücret tespiti yapıldıktan sonra, çalışanın fiili olarak çalıştığı kıdeme esasen çalışma süresi bulunmaktadır. Her seneye bir aylık brüt ücret denk gelecek biçimde hesap yapılır. Çalışanın aylık brüt ücreti tavanı miktarını geçiyorsa, o sene açıklanmış olan tavan ücret üstünden hesaplama yapılır.

MUTLAKA OKUMALISIN  Şiddet Nedeniyle Boşanma Davası

Bu hesaplama şekli büyük oranda tekniktir, mahkemeler huzurunda da bu sayılar bilirkişiler tarafından hesaplanmaktadır. Bu sebeple İnternete yer alan hesaplama uygulamalarına itibar etmemek gerekir. Tahmini bir sonuç elde edilebilir ama net olarak bu rakamı bulmanız mümkün değildir.

Kıdem Tazminatı Nasıl Ödenir?

Kıdem tazminatı kurallı bir şekilde, yapılmış olan iş akdinin bitmiş olduğu gün bir defada nakit olacak şekilde ödenmeli. Fakat çalışanın kabul etmesi durumunda, bu ödeme çek ya da senet ile de taksitli bir şekilde ödenebilir.

Kıdem Tazminatı Ödenmez İse Ne Olur?

Eğer kıdem tazminatı ödenmez ise, kıdem tazminatı davası açılması hakkı işçiye doğar. 10 senelik zamanaşımı zamanının içerisinde yetkili olan iş mahkemesine işverene karşı dava açmış olmanız gerekir.

Kıdem Tazminatı Davası Hangi Mahkemede Açılır?

İş yerinin yer aldığı veya işverenin merkezinin olduğu yerde buluna iş Mahkemelerinde bu dava açılır. Şayet bahsi geçen yerde İş Mahkemesi yoksa, Asliye Hukuk Mahkemeleri bu davalara yetkili olarak bakmakla görevlidir.

Kıdem Tazminatı Davası Açma Masrafı Nedir?

2018 senesi için bu miktar, 800-1500TL arasında açılış masrafı gerektirmektedir. Bahsi geçen bu miktar, tazminat miktarına, tanık miktarına, bilirkişi kanıtlarına dayanılıp dayanılmadığına bakılarak farklılık gösterebilmektedir.

Kıdem Tazminatı Davası Ne Kadar Sürer?

Kıdem tazminatı davasının ne kadar süreceği konusu davanın açılmadan bilinmesi mümkün olan bir şey değildir. Davanın süresi dava konusunun türüne, tarafların sayısına, tazminat hakkının delillerle ispat edilmesine, kanıtların bir araya getirilmesine, mahkemenin iş yoğunluk durumlarına bağlı olmaktadır.

Ayrıca kıdem tazminatı ne kadar sürer sorusuna sizlere kesin bilgi vermeye çalışan yer ve kişilere itibar etmemeniz yararınıza olacak bir durumdur. Dava bitip karara bağlandıktan sonra istinaf ve temyiz incelemesi yapılıp bu aşamadan geçeceği düşünüldüğü zaman, ortalama olarak bu davanın sonuçlanması 2-3 yılı bulabilmektedir.

MUTLAKA OKUMALISIN  Velayetin Değiştirilmesi Davası ve Şartları

Kıdem Tazminatı Davası Açma Süresi Nedir?

Kıdem tazminatı davası açma süresi 10 yıl olarak belirlenmiştir. Kıdem tazminatı almak için hak kazanmış olduğunuz günden başlayarak 10 sene içerisinde kıdem tazminatı davası açmanız gerekir. Eğer belirtilen bu süre zarfında dava açmazsanız kıdem tazminatı alma hakkınızı kaybetmiş olursunuz.

Kıdem Tazminatı Davası Dilekçe Örneği Nasıl Yazılır?

Kıdem tazminatı davası açılırken bu noktada en önemli şey; davaya hazırlanırken bu aşamada ne kadar önem verildiği ve dava dilekçesinin yazılma biçimidir. Davacı olan taraf, işbu dava dilekçesi ile mahkemeye başvuru yapacak, iddia ve taleplerini bundan sonra değiştiremeyecektir.

Kıdem tazminatının tespit edilmesi ve ifadesi, işten çıkarılması ya da çıkma nedeninin kıdem tazminatına hak kazandırdığının ispat edilmesi ve bu durumda ne gibi taleplerde bulunulabileceği, hangi kanıtların mahkemeye sunulmasının doğru olacağı noktasında yalnızca hukuk eğitimi almış olan ve bu konuda tecrübe sahibi avukatlardan bilgi alınabileceğini unutmayınız.

Kıdem tazminatı davası, maddi konuda nerede olduğunuzu, sahip olduğunuz mal varlığınız ve buna ek olarak ailenizi dahi önemli ölçüde etkileyecek olan sonuçları doğurabilir. Bu sonuçlar, büyük ve geri dönülmez olan zararlara yol açması adına, internette yer alan örneklere bakılarak ya da adliye çevrelerinde bulunan arzuhalcilerden değil, konusunda uzman bir avukattan destek almanız önerilir.

Kıdem Tazminatı İçin Avukat Tutmalı mıyım?

Kıdem tazminatı için avukat tutmak zorunlu değildir ama bu noktada dava sürecinin sıkıntılı, hukuki bilgi ve tecrübe gerektirmesi sizleri zor duruma düşürebilir. Bu durumun özellikle altını çizelim. Kıdem tazminatı davası açmak isteyenler, bu önemli konuları tek başlarına yapmak yerine, avukat hizmeti alıp, davanın arzu edildiği şekilde problem olmadan, eşit ve hızlı şekilde sonuçlanmasını sağlayabilir. Aksi halde davadan sonraki aşamada telafisi çok zor olan ve hatta imkansız olan zararların meydana gelmesi olasıdır.

MUTLAKA OKUMALISIN  Babalar İçin Doğum İzni Var mıdır?

Bir takım teknik kısımların eksik olması, davanın ispat edilememesi, duruşmaların takibinin yapılamaması, bilirkişi raporlarının kontrolünün yapılamaması gibi birçok nedenle çalışanlar hak etmiş oldukları halde bile tazminatlarını alamama durumu ile karşı karşıya kalırlar. Bu sebeple de muhakkak bir çalışan avukatından destek alması önemlidir. Bu konu en başta biraz maddi olarak masraflı gibi görünse de, aslında avukatla çalışmış olmanın ne denli yararlı bir karar olduğunu görmek mümkün olacaktır.