Soybağının Reddi, Tanıma ve Babalık Davası

soybağının reddi nedir
Soybağının Reddi, Tanıma ve Babalık Davası
4 (80%) 1 vote

Soybağının reddi nedir, kimler babalık davası açabiliyor, soybağınının reddi nasıl yapılıyor? Tüm bunlar Aile Hukukunun soruları, dolayısıyla bu davalar da Aile Mahkemelerince görülüyor. Özellikle haberlerden ve magazin programlarından duyduğumuz babalık davaları pek çok soru işaretini de beraberinde getiren ve merak uyandıran davalar olarak karşımıza çıkıyor. Kimsenin mağdur olmaması adına oldukça önemli taşıyan bu davalara uzman bir avukatın yön vermesi herkes adına çok daha sağlıklı… Çetinkaya Hukuk, Aile Hukuku Avukatlarından her türlü konuda profesyonel avukatlık ve danışmanlık hizmeti alabilirsiniz.

Soybağının reddi, tanıma ve babalık davaları oldukça önemli davalar. Ancak öncelikle soybağının kurulması hakkında bilgi vermek daha doğru olur. Medeni Kanuna göre anne ile çocuk arasındaki soy bağı doğumla birlikte kuruluyor. Baba ile kurulan soybağı ise 3 şekilde gerçekleşiyor: Çocuğun annesi ile evli olma, tanıma ve hakim kararı… Evlilik birliği içerisinde doğmuş çocuğun babasının, annenin kocası olduğu, kanun tarafından bir karine olarak kabul ediliyor. Evliliğin sona ermesinden sonraki 300 gün içerisinde doğum gerçekleşirse doğan çocuk yine evlilik içerisinde doğmuş sayılıyor. Bu süre Medeni Kanun’da iddet müddeti olarak tanımlanıyor. Peki, soybağının reddi nedir? Nasıl soybağının reddi yapılabilir?

Soy Bağının Reddi Nedir?

Soybağının reddi mahkeme kararı ile babalık karinesinin ortadan kaldırılması için açılan davadır. Babalık karinesi gereğince “Evlilik devam ederken veya evliliğin sona ermesinden başlayarak 300 gün içinde doğan çocuğun babası kocadır. Bu süre geçtikten sonra doğan çocuğun kocaya bağlanması, ananın evlilik sırasında gebe kaldığının ispatıyla mümkündür. Kocanın gaipliğine karar verilmesi halinde 300 günlük süre, ölüm tehlikesi veya son haber tarihinden işlemeye başlar.”

Evlilik birliği içerisinde dünyaya gelmiş olsa bile çocuğun bir başka babadan dünyaya gelmiş olması ihtimali elbette var. Böyle bir durum karşısında gerçek baba olmayan bir kişi soybağının reddi davası açma hakkına sahip oluyor. Kişi davayı hem anneye hem de çocuğa karşı açıyor ancak davanın doğumun ve baba olmadığının veya çocuğun başka birisinden olma ihtimalinin öğrenilmesinden itibaren bir yıl içerisinde açılması gerekiyor. Dava süresi dolmadan dava açacak olan kişi vefat ederse, altsoy olan diğer çocuklar veya torunlar; anası, babası veya baba olduğunu iddia eden kişi tarafından da soybağının reddi davası açılabiliyor.

Soybağının reddi davası çocuk tarafından da açılabiliyor. Böyle bir durumda hem anne hem de baba davalı taraf olarak kabul ediliyor. Çocuklar soybağının reddi davasını istediği zaman açabiliyor.

Hangi durumlarda Soybağı Reddedilebiliyor?

Eğer evlilik birliği içinde gebelik söz konusu olduysa, dava açan kocanın baba olmadığını ispat etmesi gerekiyor. Evlenmeden başlayarak en az 180 gün geçtikten sonra ve evliliğin sona ermesinden başlayarak en fazla 300 gün içinde doğan çocuk evlilik birliği içinde doğmuş olarak kabul ediliyor. Böyle bir durumda babalık karinesi geçerli sayıldığından davacı tarafın cinsel ilişkinin imkansızlığını ya da illiyet bağının yokluğunu kanıtlaması şartı aranıyor. Bununla birlikte evlenmeden önce veya ayrı yaşama sırasında çocuk ana rahmine düşmüşse, davacının başka bir kanıt getirmesine gerek kalmıyor.

Soybağının Tanıma Yoluyla Kurulması

Evlilik dışında dünyaya gelmiş olan bir çocuğun babasının nüfus memuruna veya ilgili mahkemeye başvurarak o çocuğun babası olduğunu beyan etmesine tanıma deniyor. Bu yolla da soybağı kurulabiliyor. Resmi bir belge veya vasiyetname yoluyla da tanıma mümkün oluyor. Ancak  başka bir erkekle soy bağı bulunan çocuğun, bu bağ ortadan kalkmadığı sürece tanınamayacağını da bilmelisiniz.

Babalık Davası Açılması

Hem anne hem de çocuk soybağının mahkemece belirlenmesi için dava açabiliyor. Bu dava babaya, baba hayatta değilse onun mirasçılarına karşı açılabiliyor. Babalık davası, çocuğun doğumundan önce açılabildiği gibi sonra da açılabiliyor. Annenin babalık davası açabilme hakkı doğumun üzerinden bir yıl geçmesiyle birlikte ortadan kalkıyor. Eğer çocukla başka bir erkek arasında soybağı kurulmuşsa, bu süre soy bağının ortadan kalkmasıyla birlikte işlemeye başlıyor. Çocuğun ise babalık davası açması bir süreyle sınırlı tutulmuyor. Çocuk, Medeni Kanun’daki yeni düzenlemeyle birlikte her zaman babalık davası açma hakkına sahip oluyor.

Soybağının reddi ve babalık davalarıyla ilgili detayı bilgiye sahip olmak için Çetinkaya Hukuk Aile Hukuku avukatlarıyla iletişime geçebilirsiniz.

Bir önceki yazımız olan Dava Türleri Nelerdir? başlıklı makalemizi de okumanızı öneririz.