Beykoz Boşanma Avukatı

Boşanma davaları pek çok tartışma yaratan konuyu gündeme taşıyan dava türlerinden. Ayrılırken aralarında anlaşma sağlamayan eşlerin ise uzman boşanma avukatından hizmet almaları dava süreci ve sonucu için önem taşıyor. Beykoz boşanma avukatı boşanma davalarında pek çok konunun çözümü noktasında size profesyonel danışmanlık ve avukatlık desteği sağlıyor.

Beykoz Boşanma Avukatı, Velayet Ve Nafaka

İster anlaşmalı olsun ister çekişmeli, boşanma davalarının en çok tartışmaya sebep olan ana gündem konuları varsa ortak çocuğun velayeti ve nafaka oluyor. Çünkü ayrılmak isteyen eşler en çok bu konular üzerinde uzlaşma sağlayamıyorlar. Hatta kimi zaman anlaşmalı başlayan dava süreçleri bu konuların yeniden gündeme taşınmasıyla birlikte çekişmeli boşanma davasına dönüşebiliyor.

18 Yaşını doldurmamış olan veya akıl sağlığı yerinde olmayan  çocukların sahip oldukları haklar Türk Medeni Kanunu’nda düzenlenmiş durumda. Buna göre çocuklar üzerinde velayet hakkı iki taraflı kullanılıyor. Boşanma durumunda ise velayet hakkı, çocuklar hukuki olarak kime teslim edilirse onda oluyor.

Nafaka ise mali açıdan zorda kalacak olan tarafın diğer taraftan istediği bir maddi yükümlülük olarak karşımıza çıkıyor. Nafakanın türleri olduğu gibi, talep edilmesi için bazı şartlar da aranıyor.

Velayet Şartları

Boşanma davalarında ortak çocuğun velayetinin anneye veya babaya bırakılması hususunda bazı koşullar ön plana çıkıyor. O koşulları şu şekilde sıralayabiliriz:

• 0-3 yaşları arasındaki çocuklar anne bakımına ve şefkatine muhtaç oluyorlar. Bu nedenle de 3 yaşına kadarki çocukların velayeti şartlar ne olursa olsun kesinlikle anneye veriliyor. Bu kararda annenin işi, evi, kazancı ve yaşam tarzı gözetilmiyor. Yargıtay tarafından istikrarlı olarak verilen bu kararlarda bu yaşlardaki çocukların velayeti kesin olarak anneye bırakılması hükme bağlanıyor.
  • 3-7 yaşları arasındaki çocuklar için ille anne bakımı geremiyor. Ancak velayetin anneden alınarak babaya verilmesi için de bazı şartları aranıyor. Örneğin annenin çocuğa kötü davranması, çocuğa bakamıyor olması, annenin sağlık sorunlarının olması gibi… Bu durumların varlığı ispat edilirse çocuğun velayeti anneden alınarak babaya verilebiliyor.
  • 7-12 yaş arasında ve okul çağında olan çocukların ise velayetinin belirlenmesinde yaştan daha çok tarafların çocuğa sunacakları maddi imkanlar gözetiliyor. Bu gibi durumlarda hakim hangi eşin çocuğa daha iyi bir eğitim ve gelecek sağlayabileceğine odaklanarak karar veriyor. Bununla birlikte, hakim, uzman bir pedagog aracılığıyla çocuğun da fikrini alıyor.
  • 12 yaş üzeri çocukların kendilerini istedikleri şekilde ifade edebilecekleri düşünülerek dava sırasında hakim çocuğun fikrini direkt alarak sonucu belirleyebiliyor.

Nafaka Türleri

Boşanma davalarında üç tür nafaka talebinde bulunmak mümkün oluyor. Bunlar: Tedbir Nafakası, Yoksulluk Nafakası ve İştirak Nafakası. Her birinin bağlanma koşulları ise farklı. Nafaka, her iki eş tarafından da talep edilebilen ve şartlara göre erkeğe de kadına da verilebilen bir hak. Bununla birlikte boşanma davası sürecinde nafaka ve şartları belirlenebilirken, dava sonuçlandıktan bir süre sonra da eşler nafaka talebiyle yeni bir dava açabiliyor. Peki, nafaka türleri ve koşulları nelerdir?

Tedbir Nafakası: Boşanma davasının açılmasının ardından, davası süresince geçimi için ihtiyaç duyacak eşe diğer eş tarafından ödemesine mahkemece karar verilen nafaka çeşidine tedbir nafakası deniyor. Tedbir nafakasının ödemesi boşanma kararının kesinleşmesine kadar devam ediyor. Sonra tedbir nafakası yükümlülüğü kendiliğinden ortadan kalkıyor.

Yoksulluk Nafakası: Boşanma davasının kararıyla beraber ihtiyacı olan eşe, diğer eş tarafından toplu ya da düzenli olarak aylık şekilde ödemesine hükmedilen ödeneğe yoksulluk nafakası adı veriliyor. Ancak yoksulluk nafakası bağlanacak olan tarafın boşanmada ağır kusurlu taraf olmaması gerekiyor.

İştirak Nafakası: İştirak nafakası, müşterek çocuğun velayeti kendisine bırakılmayan eşin, çocuğun bakımı, eğitimi ve diğer masrafları için velayeti bırakılan tarafa ödediği düzenli para… Çocuk bakım nafakası olarak da tanımlanan iştirak nafakası çocuk 18 yaşına girdiğinden ortadan kalkıyor.