Anlaşmalı Boşanma Davaları

Evli olan çiftler, ilerleyen dönemlerde aile içerisinde meydana gelen anlaşmazlıklar sonucu yollarını ayırmak isterken, son zamanlarda ülkemizde yaygın olarak görülen mahkemeler arasında ‘’ boşanma davaları ‘’ yer alıyor. Boşanma davaları, tek taraflı ya da anlaşmalı boşanma davaları olarak iki sınıfa ayrılabilmektedir. İlk olarak, tek taraflı boşanma davaları hakkında bilgiler vererek sonrasında da anlaşmalı olarak boşanacak çiftler için bilgilere yer verilecektir.

Tek taraflı boşanma davaları

Tek taraflı açılacak olan ‘’ boşanma davası ‘’ için, kesin olarak haklı bir sebebin olması gerekmektedir. Medeni Kanun bu konuda, hangi durumlarda boşanmanın gerçekleşeceği konusunda açık olarak nedenleri belirtmiş durumdadır. Kanunlarda yer alan sebeplerden herhangi birisi mevcut değil ise bu durumda açılacak olan dava direkt olarak reddedilecektir. Bu durumda kesin olarak hukuki bir danışmana ihtiyacınız olurken, bir aile avukatı ile görüşmek sizlere bu kapsamda fikirler sunabilecektir.

Açılacak olan tek taraflı boşanma davalarında, dava açan kişinin ispat yükümlülüğü bulunmaktadır. Geçerli olan sebeplerin ispat edilmesi ve medeni kanunun dolayıyla kabul edilmesi gerekiyor. Aksi taktirde boşanma davaları geçersiz olarak kabul edilecek ve mahkeme kararınca reddedilecektir. Örnek olarak bir kişi aldatılma kaynaklı boşanma davası açıyorsa, bu durumda ‘’ mevcut olan durum ‘’ olan aldatma, ispat edilmesi gerekmektedir. Davanın ispatı mümkün değil se ret alacaktır. Ret cevabından sonra ise ilk 3 yıl içerisinde boşanma davasını tekrar açması mümkün olmayacaktır. Fakat, anlaşmalı boşanma davaları çok daha kolay bir süreç ile meydana gelmektedir.

Anlaşmalı boşanma davaları süreci

Bazı durumlarda, boşanmak isteyen çiftler, anlaşmalı olarak hareket ederek, bu süreci daha hızlı çözüme ulaştırmak istemektedir. Bu davalar ise; ‘’ anlaşmalı boşanma davaları ‘’ olarak ele alınmaktadır. Hakkında bilinmesi gerekenler ise aşağıda ki gibidir.

İlk olarak, çiftlerin birbiri ile bu konuda görüşmesi gerekmektedir. Elbette ki her iki tarafında boşanmak istemesi ile bu dava mümkün olabiliyor. Elbette ki çiftin çocuğu ya da çocukları var ise, çocukların kimde kalacağı yönünde de kararların verilmesi gerekiyor. Çiftlerin ise birbirleri arasında anlaşmazlıkları göz ardı ederek, çocukların maddi ve manevi olarak hangi kişide daha rahat olacağı göz önünde bulundurulmalı ve ona göre karar verilmelidir. Sonrasında ise aşağıda yer alan faktörlere bağlı olarak yoksulluk nafakası belirlenmesi gerekiyor.

• Ekonomik- sosyal durum
  • İhtiyacı olan eşin yaş durumu
  • Eğitim seviyesi
  • Tekrar evlenme imkânı
  • Mal varlığı
  • Çalışma durumu

Bunlar belirlendikten sonra da anlaşmalı boşanma davası için mahkemeye başvuru yapmak gerekmektedir. Boşanma davası açmadan önce ise elbette ki evlilik süresi içerisinde oluşmuş olan mal varlığı ve değerli eşyaların paylaşılması da anlaşılması gerekiyor. Beraberinde eşe ödeyecek olan nafaka ve tazminatlar da eşler arasında anlaşılmış olması gerekmektedir. Her ne kadar bayanların genel olarak evlilik sürelerinde yıprandıkları ve bir an önce bu evliliği bitirmek gibi düşünceleri olduğunda mal varlığını göz ardı ederek mahkeme de hiçbir şey istemediklerini dile getirseler de ilerleyen dönemlerde maddi ihtiyaç ya da haklarının olduğu düşüncesi ile yeni davalar açmak istemektedirler. Bunun için ilk olarak mal paylaşımı konusunda da anlaşılması gerektiği düşüncesi ön plana çıkması gerekiyor.

Anlaşmalı boşanma şartları nelerdir?

Elbette ki ‘’ anlaşmalı boşanma davası ‘’ açılabilmesi için, yasalar gereğince belirlenmiş bazı şartlara dikkat etmek gerekiyor. Bu davayı açmak için, aşağıda ki şartların bulunması gerekmektedir.

• Evlilik süresinin en az 1 yıl olması
  • Yapılan başvurunun çift halinde yapılması ya da diğer kişinin de bu başvuruyu kabul ediyor olması
  • Hâkim karşısında çiftlerin boşanma iradelerini açıklamaları

Genel olarak, ‘’ anlaşmalı boşanma şartları ‘’ yukarıda ki gibi olurken, hâkim karşısında da açıklamalar yapıldıktan sonra, çocukların durumu da protokol hazırlandıktan sonra hâkime sunulması gerekmektedir. Hâkim eğer ki boşanma protokolünü ve çocukların haklarını onaylar ise boşanma gerçekleşmiş olacaktır. Her ne kadar bu şartlara uyulmuş olsa da hâkim kesin olarak boşanmayı gerçekleştireceği ön plana çıkmaz. Fakat, büyük bir kesim anlaşmalı olmaları halinde, herhangi bir pürüz çıkmadan bunu gerçekleştirebilmektedirler. Konu hakkında daha detaylı bilgiler, tazminat ve nafaka hakkında bilgiler almak üzere de bir boşanma avukatı, aile avukatı ile görüşebilirsiniz.